Coach jest osobą, która ukończyła kształcenie z zakresu prowadzenia coachingu, czyli jednej z metod rozwoju człowieka. Oznacza to, że nie jest konieczne, by coach był z wykształcenia psychologiem bądź pedagogiem, choć niewątpliwie wiedza z tego zakresu byłaby mu pomocna.
Głównym założeniem coachingu jest wsparcie Klienta w odkryciu i wykorzystaniu jego własnego potencjału i zasobów w misji realizacji ważnego dla siebie celu. Dlatego też coach jest niejako osobą towarzyszącą temu procesowi, w którym główną rolę odgrywa Klient.
Odpowiedzialność coacha można by określić jako stwarzanie przestrzeni, poprzez proponowanie różnego rodzaju doświadczeń, zadawanie odpowiednich pytań do tego, by Klient osiągnął swoje cele. Rolą coacha jest ustalenie z wszystkimi pozostałymi stronami zaangażowanymi w coaching bezpiecznych zasad, by Klient mógł komfortowo korzystać z przestrzeni coachingu.
Coach nie jest więc osobą, która doradza, mówi w jakim kierunku powinien iść Klient, ale także coach nie jest psychologiem i psychoterapeutą, by diagnozować problemy Klienta oraz dzielić się swoimi interpretacjami. Istotne jest jednak to, by coach znał swoje ograniczenia oraz granice płynące z kontraktu coachingowego z Klientem oraz co za tym idzie, w sytuacji potrzeb Klienta wykraczających poza kontrakt coachingu przekierował Klienta do właściwego specjalisty np. psychoterapeuty, psychiatry, doradcy zawodowego.
Istnieją różne rodzaje coachingu m.in.coaching biznesowy, coaching życiowy, coaching dla par.
W zależności od nich różni się delikatnie rola i kontekst coacha. Szczególnie jest to widoczne w przypadku coachingu biznesowego, którego częstym zleceniodawcą jest organizacja/ firma, w której pracuje Klient. W takiej sytuacji istotne jest klarowne określenie granic relacji Coach – Klient oraz Coach – Organizacja.To zadanie coacha we współpracy z pozostałymi stronami.
Z opisu roli coacha wynika, że aby ją profesjonalnie wypełniać coach powinien posiadać m.in. takie cechy jak tolerancja, akceptacja, otwartość na osoby i tematy, ale także klarowność komunikacji i jasność ustalonych zasad.