DATA: | KATEGORIA: zdrowie

Twój dzień dobił dopiero do połowy, podczas gdy Ty już zaczynasz myśleć o kolejnej kawie, chwili przerwy a najlepiej – popołudniowej drzemce. Nie możesz się skupić, trudno jest zebrać myśli, obowiązki toczą się powoli a końca nie widać…

Szczególnie w sezonie jesienno-zimowym często doświadczamy uczucia zmęczenia i braku energii. Może ono wynikać z przepracowania i niewystarczającej ilości snu, wówczas jednak przeważnie jesteśmy tego świadomi, gdyż takie przyczyny wydają się być dość oczywiste. Zdarza się jednak, że pozwalamy sobie na czas wolny i sen, a mimo to wciąż czujemy się zmęczeni – jak wówczas radzić sobie z uciążliwym zmęczeniem? Co robić, by dodać sobie energii?

  • Upewnij się, że zauważasz swoje sygnały zmęczenia

Czasami działamy tak szybko, że nie poddajemy refleksji własnego zdrowia, sił i zasobów (także tych psychicznych). Taki tryb życia często związany jest z nastawieniem na cel – myślimy zadaniowo i to powoduje bardziej efektywną pracę. Jednocześnie jednak myślenie o przyszłym wyniku utrudnia nam koncentrację na “tu i teraz”. Zatrzymanie się od czasu do czasu i zaobserwowanie własnego samopoczucia umożliwia zrozumienie siebie i zauważenie potrzeb, które często umykają nam podczas życia w pędzie. Więcej na temat praktykowania tzw. uważności w życiu codziennym napisaliśmy w naszym artykule o Mindfulness: https://www.terapiapoznan.pl/mindfulness-dlaczego-warto-byc-uwaznym/)

  • Naucz się odpoczywać

Pozwalasz sobie na czas wolny i relaks, a mimo to wracając do pracy wciąż czujesz się zmęczony? Przyczyn może być wiele, jednak w pierwszej kolejności warto zastanowić się, czy rzeczywiście odpoczywasz. Nie wszystkie czynności uważane za relaksujące będą odpowiednie dla Ciebie. Niektóre wręcz mogą powodować u Ciebie zmęczenie i napięcie. Częstą pomyłką jest spędzanie znacznej ilości wolnego czasu na korzystaniu z mediów społecznościowych – wszyscy z nich korzystamy i nie chodzi o to, żeby z nich rezygnować. Wiele osób jednak po takim “wypoczynku” zauważa u siebie napięcie i pogorszone samopoczucie. Warto wypróbować różne sposoby na odpoczynek – książka, spacer, aktywność fizyczna, techniki relaksacyjne – nie ograniczaj się, znajdź to, co dla Ciebie najlepsze.

  • Zadbaj o higienę snu

Fakt, że śpimy odpowiednią ilość godzin jeszcze nie wyklucza przyczyny zmęczenia, jaką jest niewyspanie. Możemy bowiem spać długo, jednak jakość naszego snu może być niska. Informacje o funkcjach snu oraz sposobach na poprawę jego jakości pisaliśmy w artykule “Śpij dobrze”: https://www.terapiapoznan.pl/spij-dobrze/ – polecamy!

  • Wprowadź zdrowe nawyki

Bardzo często przyczyną chronicznego zmęczenia są choroby somatyczne, zaburzenia hormonalne, niedobory witamin i składników mineralnych lub niezdrowy, siedzący tryb życia. Nasz umysł i emocje są powiązane z ciałem – jeśli ciało cierpi, nie będziemy czuć się dobrze i może zabraknąć nam energii do działania. Pisaliśmy o tym w m. in. w naszym artykule na temat związków pomiędzy aktywnością fizyczną a kondycją psychiczną – powiązania te są udowodnione badaniami i możecie o tym przeczytać tutaj: https://www.terapiapoznan.pl/sport-to-zdrowie-takze-psychiczne/

Podsumowując: pamiętaj o badaniach profilaktycznych, zdrowo się odżywiaj i nie unikaj aktywności fizycznej – wydaje się proste i oczywiste? Do dzieła!

Jesteś całością. 

Czasami uczucie zmęczenia wynika z nadmiernego przeciążenia codziennością. W niektórych przypadkach jednak związane jest z zaburzeniami i chorobami – zarówno fizycznymi, jak i psychicznymi, na przykład depresją (czasami nie jesteśmy świadomi występowania depresji, która objawia się pod maską innych symptomów – pisaliśmy o tym w naszym artykule na temat depresji maskowanej: https://www.terapiapoznan.pl/depresja-maskowana/). Jeżeli zauważasz, że zmęczenie utrzymuje się w Twoim życiu przewlekłym i nie możesz mu zaradzić poprzez poprawę stanu swojego zdrowia fizycznego, warto skonsultować się z psychologiem w celu identyfikacji przyczyny zmęczenia i nauki radzenia sobie z nim (na przykład poprzez techniki relaksacyjne).

Link do konsultacji psychologicznej w naszym Ośrodku:

https://www.terapiapoznan.pl/konsultacje-psychologiczne/

Agata Przybylska – absolwentka psychologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, studentka dietetyki w Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego.

Główne zainteresowania: psychologia kliniczna, psychodietetyka, psychologia osiągania celów, zaburzenia odżywiania.

Literatura:

  • Chojnacka-Szawłowska, G. (2009). Zmęczenie a zdrowie i choroba. Perspektywa psychologiczna. Kraków: Impuls